Hopp til innhold
Norsk bokmål

Arbeidsgivers ansvar

Du som arbeidsgiver har ansvar for å betale arbeidstakerpremie til PTS for alle dine ansatte som er medlemmer i pensjonstrygden. Størrelsen på premien avhenger av om medlemmet er registrert som over eller underordnet og antall dager han eller hun har arbeidet til sjøs.

Arbeidstakerpremien kan trekkes fra den ansattes lønn, men det er du som arbeidsgiver som har ansvaret for å betale inn premien til PTS. Det er også arbeidsgiver som skal rapportere inn fartstid og betale inn pensjonspremie terminvis.

Innlevering av premieoppgaver for våre medlemmer skjer seks ganger i året etter følgende datoer:

  1. termin (januar og februar) forfaller 20.mars
  2. termin (mars og april) forfaller 20.mai
  3. termin (mai og juni) forfaller 20.juli
  4. termin (juli og august) forfaller 20.september
  5. termin (september og oktober) forfaller 20.november
  6. termin (november og desember) forfaller 20.januar
 
Design og utvikling: Design Container