Hopp til innhold
Norsk bokmål

Skattekort for 2018

 

Skatteetaten har ansvaret for skatt og skattekort. Her får du svar på noen av de mest vanlige spørsmålene.

 

Husk å sjekke skattetrekksmeldingen din

Skatteetaten sender ut et brev (skattetrekksmelding) med informasjon om ditt skattekort og grunnlag for beregning av skattetrekk i desember hvert år. Er du registrert som e-bruker får du dette elektronisk.

Du er selv ansvarlig for å sjekke at grunnlaget for at beregningen av skattetrekket ditt er korrekt. Hvis grunnlaget er feil, må du bestille endring av skattekortet på skatteetaten.no.

Hvis du ikke har mottatt skattetrekksmeldingen, men forventer inntekt kommende år, må du søke om skattekort på skatteetaten.no.

 

Skal skattekortet leveres til Pensjonstrygden for sjømenn?

Nei. Pensjonstrygden for sjømenn bestiller elektroniske skattekort.

 

D-nummer: Alle med D-nummer må bestille skattekort hvert år på skatteetaten.no.

 

Endringer i skattekortet for 2018

Fra og med inntektsåret 2018 vil skattekortet inneholde én eller flere trekkoder som arbeidsgiver/pensjonsutbetaler skal trekke etter. Det er fem trekkoder for lønn og én for pensjon.

 

Trekkode for pensjon er; pensjon

Har du ikke fått skattekort med trekkode pensjon må Pensjonstrygden for sjømenn trekke 30%.

En person som har både lønn og pensjon skal ha et skattekort som inneholder trekkodene for lønn og pensjon. Mangler for eksempel trekkode for pensjon, må skattekortet endres så det tar høyde for både lønn og pensjon.

Er du bosatt i utlandet og skal betale kildeskatt 15% må innlest skattekort ha tilleggsopplysningen «kildeskattpensjonist». Dersom dette mangler må Pensjonstrygden for sjømenn trekke 30%.

Du finner mer informasjon om skattekortet ditt på www.skatteetaten.no/skattekort. Ta kontakt med Skatteetaten hvis du har spørsmål om ditt nye skattekort.

FacebookTwitterLinkedIn
 
Design og utvikling: Design Container